Selvom internettet i dag er fuldt integreret i vores hverdag, er det stadig et relativt nyt fænomen. Det er ikke mere end ti år siden, selvbetjeningen blev digital. I Stevns Kommune har vi brugt de sidste ti år på at gøre det så intuitivt og brugervenligt som muligt.
Obligatorisk selvbetjening forpligter Stevns Kommune til at give borgerne et trygt, sikkert og tilgængeligt sted at gennemføre deres sagsbehandling.
Et brev fra kommunen kan være en privat og grænseoverskridende ting for en borger at bede andre om hjælp til at læse. Derfor bidrager webtilgængelighed til at give borgere værdighed og selvstændighed.
Det kan være svært at arbejde i handikaprådet, hvis bilag til dagsordener er utilgængelige. Derfor fremmer webtilgængelighed demokratiet.
Det kan være svært at drive en virksomhed, hvis skemaer til at søge bevilling eller miljøtilladelse er utilgængelige. Derfor er webtilgængelighed med til at fremme erhvervslivet.
4. Webtilgængelighedsloven
Loven om tilgængelighed på offentlige myndigheder og offentligretlige organers websteder og applikationer blev offentliggjort 8. juni 2018 og blev lovpligtig for Stevns Kommunes websteder i september 2020.
- Loven omfatter alle hjemmesider og subsites som kommunen ejer, udvikler eller medfinansierer; herunder alle de dokumenter der ligger i de systemer – f.eks. digital post.
- Loven omfatter vores intranet og ekstranet i samme øjeblik det gennemgår en større opdatering eller vi skifter platform.
- Sags- og fagsystemer er omfattet af loven, hvis de integrerer med borgerrettede websteder, intranet eller ekstranet.
Et websted, der er omfattet af loven, er en samling af tjenester og oplysninger som har en oplevet intention. Det kan f.eks. være en intention om at udstille selvbetjeningsløsninger eller formidle oplysninger, der er nødvendige for administrative processer i forbindelse med f.eks. uddannelse, selvbetjening, politisk arbejde m.fl.