Generel indsats
Har fokus på børn med normal sproglig udvikling. Der er alene brug for en generel sproglig indsats, som den er beskrevet i dagtilbuddets pædagogiske læreplan. Langt de fleste børn vil befinde sig i denne gruppe.
Fokuseret indsats
Har fokus på, at der tilrettelægges særlige sproglige indsatser, der tilgodeser, at et barn eller en gruppe af børn får den nødvendige opmærksomhed omkring sproget i de daglige aktiviteter. Der vil med fordel kunne aftales en revurdering af børn i denne gruppe efter 3-6 mdr. Der kan efter aftale med forældrene evt. inddrages en tale- og hørekonsulent fra PPR.
Særlig indsats
Her er der fokus på børn, der ikke har tilegnet sig sproget på et alderssvarende niveau. Der kan være behov for specialpædagogisk bistand fra en tale- og hørekonsulent, hvis det ikke kan hjælpes tilstrækkeligt gennem de almindelige pædagogiske aktiviteter eller vejledning i dagtilbuddet.
Sammen med forældrene kan det aftales, at tale- og hørekonsulenten i PPR kontaktes med henblik på vejledning og eventuelt en nærmere udredning af barnets sproglige udvikling.
Opfølgning
Er der behov for, at der fokuseres særligt på barnets sprogudvikling, rådgives der om, hvordan dagtilbud og forældre i fællesskab kan gøre dette.
Afsættet for den pædagogiske indsats med børnenes sproglige udvikling er institutionens pædagogiske læreplan. Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvilke relevante pædagogiske metoder/aktiviteter der iværksættes for børn med særlige behov.